Kétkeréken az Által-ér mentén
2017. 08. 16., 0:21

Bencsik: Tovább erősödik a Tatai-medence turisztikai vonzereje

A napokban újabb fontos mérföldkőhöz érkezett az Által-ér völgyi kerékpárút megépítése, miután Kecskéd, Környe és Oroszlány polgármesterei aláírták azt a finanszírozási megállapodást, mely újabb 11.5 kilométernyi szakasz megépítését alapozza meg. Bencsik Jánost, a Tatai-medence országgyűlési képviselőjét kérdeztük a jelentős turisztikai fejlesztés hátteréről.

Mikor fogalmazódott meg először az Által-ér völgyi kerékpárút megépítésének ötlete?

Lassan negyedszázada lesz annak, hogy a Tatai-medence önkormányzatainak, vállalkozásainak és egyesületeinek részvételével megalapítottuk az Által-ér Szövetséget. Azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy felszámoljuk a korábbi szocialista nagyipar által okozott környezeti kártételeket, begyógyítsuk a tájsebeket, továbbá megteremtsük a természeti erőforrások szelíd használatára épülő színes, helyi gazdasági szövedék létrejöttének feltételeit. E célkitűzés keretében, a ’90-es évek végén határoztuk el Horváthy Lóránttal, a Komárom-Esztergom Megyei Sportszövetségek Szövetségének akkori elnökével, hogy elindítjuk az Által-ér völgyi kerékpárút tervezési folyamatát.

Végül 15 esztendő előkészületeit követően épülhetett meg a Tatabánya és Tata közötti szakasz, mely jelenleg is az ország második legforgalmasabb kerékpárútja.

Már másfél évtizeddel ezelőtt is látszott, hogy a milliárdos nagyságrendű fejlesztés megvalósításához nem lesz elegendő önkormányzati pénzügyi forrás, így nagy várakozással tekintettünk az európai uniós pályázatok által nyújtott lehetőségekre. A két szomszédváros, Vértesszőlőssel karöltve élt is az időközben megteremtődő lehetőséggel. Ezt követhette a Tata és Dunaalmás közötti bicikliút, s ezzel párhuzamosan kisebb-nagyobb belterületi szakaszok is megszülethettek. A két város térségében ma már 25 km-es – ma még kissé mozaikos szerkezetű – kerékpárút-hálózat áll a kerekezni vágyók rendelkezésére.

A mostani híradások szerint a Majkig tartó újabb 11.5 km-es szakasz Tatabánya és Környe közigazgatási határától épül meg. A Tata és Tatabánya közötti kerékpárút viszont csak a kertvárosi körforgalomig tart.

Éppen ezért Tatabánya Város Önkormányzata is csatlakozik a fejlesztéshez. A napokban döntött arról a város közgyűlése, hogy Schmidt Csaba polgármester urat felhatalmazzák a mintegy 6.5 km hosszúságú belterületi szakasz megépítését biztosító pályázat benyújtására. Biztos vagyok benne, hogy néhány hónapon belül megszületik a kedvező döntés, és rendelkezésre áll majd az építkezéshez szükséges mintegy 730 millió forintnyi uniós és állami támogatás.

Mikorra várható a szóban forgó új, immáron 18 km-es szakasz megépítése?

Legkésőbb 2019-ben már Majktól Dunaalmásig kerekezhetünk, de újabb hálózati elemek is létesülhetnek a következő két-három esztendő során. Tatabányán már épül a Kertváros és Bánhida közötti szakasz. Amennyiben sikerrel jár egy újabb – országhatáron átívelő – pályázatunk, akkor Tatán, a megújuló Építők Parkja közelében kerékpáros pihenőhely és kerékpárkölcsönző kialakítására is sor kerülhet. A folyamatosan bővülő kerékpárút hálózat újabb eleme a Tata-Baj és a Tata-Agostyán közötti szakaszok megépítése lehet, melyek terveit már elkészíttette a Tatai Önkormányzat, s jó esély mutatkozik arra, hogy pályázati forrásból 2018-19 során ezek is megépüljenek. Középtávon pedig jó lenne elérni a Tarján és Agostyán közötti szakasz megépítését, mert akkor közvetlen kapcsolat létesülne az Etyeki- és a Neszmélyi Borvidék között.

Az egyértelmű, hogy a Tatai-medencében élők számára ezzel új lehetőségek teremtődnek az aktív kikapcsolódás terén, de növekedhet-e ezáltal a térség turisztikai vonzereje?

Az én válaszom erre egyértelmű igen. Oroszlányban folytatódik az egykori Esterházy-kastély környezetének rendbetétele, magában foglalva a Majki Remeteség helyreállítását is. Heteken belül Tatán is elindul a nagykastély felújítása, továbbá a Kálvária-domb rehabilitációjára is sor kerül, mely magában foglalja az egykori Kőfaragó-ház turisztikai központtá történő fejlesztését. A következő attrakció az Angol-kertben található Jenő-malom helyreállítása lesz. De Tatabánya vezetése sem tétlenkedett mindeközben.

A hírek szerint hamarosan kezdetét veheti a Turul szomszédságában létesülő ökoturisztikai látogatóközpont építése is.

A Tatabányai Önkormányzat hamarosan lezárja a kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzést, s júliusban az építkezés is megkezdődhet. Egy év múlva már kulturált körülmények várhatják a túrázni vágyókat. Arról se feledkezzünk meg, hogy az Esterházy Örökség Program is újabb attrakcióval gyarapodhat Tatabányán, hiszen az egykori Tiszti Kaszinó felújítását követően interaktív ipartörténeti miniverzum jöhet ott létre.

Forrás: Mi Tatabányánk