Befejeződött a Biatorbágy – Tata vasúti vonalszakasz átépítésének előkészítése
2016. 05. 02., 6:53

Az elmúlt hetekben egyre több tatai polgár keresett meg azzal a kérdéssel, hogy a tatabányai vasútállomás átépítésének leválasztása a Biatorbágy-Tata közötti vasúti pálya korszerűsítéséről, s annak a Modern Városok Programban történő szerepeltetése, veszélyezteti-e a teljes fejlesztés megvalósulását. A felvetések nem voltak teljesen megalapozatlanok, miután az elmúlt év őszéig magam is úgy láttam, hogy a választási időszakban – általam is – ismertetett fejlesztések megvalósítása bizonytalanná vált.

Olyan hírek is érkeztek, hogy a Kormány már nem szerepelteti a beruházást azon a listán, melyet Brüsszel számára nyújtanak be jóváhagyásra. Éppen ezért két irányban léptünk tovább. Egyrészt, a térségi közlekedés szempontjából is kiemelt szereppel bíró tatabányai vasútállomás átépítésének kiemeltté nyilvánítását közvetlenül a Miniszterelnöknél is szorgalmaztuk, hogy az önállóan is szerepelhessen a kiemelt kormányzati beruházások listáján. Amint arról a szélesebb nyilvánosság is értesülhetett már, a szóban forgó beruházás bekerült a Kormány és Tatabánya város között megkötött megállapodásba is.

Másrészt szakpolitikai vonalon jártam utána, hogy hol is tart a választókerület többi települése – köztük Tata – számára is fontos beruházás előkészítése. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint a Biatorbágy-Tata közötti vasúti vonalszakasz átépítésének előkészítése lezárult. Elkészült a megvalósíthatósági tanulmány, az engedélyezési terv, a kivitelezési terv, továbbá a közbeszerzés tenderdokumentációja is. Fontos információ, hogy az engedélyezési eljárás is lezárult. A nemzeti fejlesztési miniszter számára megfogalmazott írásbeli kérdésemre az alábbi választ kaptam Seszták Miklóstól: „A nettó 127 milliárd forint összköltségű Biatorbágy-Tata vasútvonal fejlesztésével kapcsolatosan jelzem, hogy a projekt szerepel a 2014-2020-as programozási időszak országos jelentőségű közlekedési fejlesztéseinek indikatív listájáról szóló kormányhatározatban.”

Az Európai Unió által támogatott beruházás megvalósítását 2017-20 között tervezik megvalósítani. A fejlesztés során az érintett pályaszakaszt 140/160 km/h sebességű közlekedésre teszik alkalmassá. Ennek keretében átépítik Szárliget, Alsógalla, Vértesszőlős és Tata-Tóváros vasúti megállóhelyeit. A program részét képezi a három nagy forgalmat bonyolító szintbeli vasúti-közúti átjáró felszámolása, s helyükbe felül-, illetve aluljárók megépítése. Mindhárom beavatkozás a Tatai-medencét érinti, melyek Tatán, a Baji úton, az Agostyáni úton és az Újhegyi úton valósulhatnak meg. A fentiek szerint még bizakodhatunk.

Forrás: Városkapu